A harmadik hullám nem egy szörfös fogalom, ha elsőre így gondolta volna.
A harmadik hullám a kávékultúrában egy összetett jelenségre utal, amely az iparág fejlődését és a kávéhoz való hozzáállást próbálja összefoglalni az évek során. Ez valóban a minőségi termék megbecsülésének egy módja.
A harmadik hullámos kávé mindenki kemény munkájának eredménye. Láthatjuk az ellátási lánc minden szereplőjének fontosságát: termelő, importőr, pörkölő, barista és fogyasztó.
De ahhoz, hogy jobban megértsük ezt a fejlődést, először az első hullámról kell beszélnünk, és ez arra az időszakra utal, amikor a kávé tömeges kereskedelmi forgalomba kerülése zajlott, amikor az instant kávéknak nagy piaca volt.
A második hullám a kávézók megjelenésére utal, amelyek a mai napig uralják a piacot, mint például a Starbucks. Ez a jelenség az 1960-as években jelentkezett az Egyesült Államokban, és az olasz eszpresszó-kultúra átvételét jelentette.
A harmadik hullám a kávé nagyobb érzékszervi megbecsülésére utal, kulináris vagy gourmet szempontból. Egy olyan megközelítés, amely úgy tűnik, hogy nagyobb jelentőséget tulajdonít az íznek, az eredetnek és a folyamatnak.
Létezik még egy negyedik és ötödik hullám is, amely a független kávézók mozgalmának megjelenésére, a specialty kávé fogalmára és a kávé érzékszervi megbecsülésének mélyebb feltárására utal.
Összefoglalva azt mondhatjuk, hogy bár ezek a meghatározások túlságosan általános értékelések, segítenek azonosítani az iparág pályáját és tudni, hogy merre mutatnak az új trendek.
Szerencsések vagyunk, hogy tanúi lehetünk az iparág fejlődésének. A termelésre és a minőségre való fokozott összpontosítással ez igazságosabb, jobb kávét eredményez, amely a kávéellátási lánc minden részének előnyére válik.